Pieter-Jan is een van de oprichters van het Ryelandt Trio. In het kader van de jong talent-stages van Arco Baleno werd in 2009 het Trio Telepatico opgericht, een pianotrio met drie getalenteerde en gedreven jonge muzikanten: violist Jeroen De Beer, cellist Martijn Dendievel en pianist Pieter-Jan Verhoyen.
Ze volgden kamermuzieklessen bij Arne Deforce aan het Stedelijk Conservatorium te Brugge waar ze in 2013 afstudeerden met grootste onderscheiding. Verder werden ze gecoacht door het Arco Baleno-ensemble, Bart van de Roer (Storioni Trio), Marcel Lequeux, Beate Hartmann en Dagmar Brauns.
Het Brugse pianotrio behaalde enkele eerste prijzen waaronder de Vlamo-wedstrijd en het Europees Muziekfestival voor de Jeugd en werd laureaat van het Storioni Concours als jongst deelnemende ensemble.
In 2013 behaalde ze tevens een eerste prijs en de hoogste score tijdens de finale van de Belfius Classics. Dit leidde tot een vertolking van het Tripelconcerto van Alexander Tcherepnin, begeleid door het orkest Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen in de Muntschouwburg te Brussel.
In juni 2021 behaalden ze een eerste prijs op het Concours International Leopold Bellan in Parijs en in december 2021 werd hen een tweede prijs toegewezen op de France Music Competition.
Sinds zijn oprichting speelde het Trio Telepatico concerten in Vlaanderen, Nederland en Duitsland. In 2014 verscheen een eerste CD met werken van Frank Bridge, Edison Denisov, Paul Juon en Vlaamse componisten Erik Desimpelaere, Piet Swerts en Marc Matthys.
In het najaar van 2017 werkte het ensemble mee aan het project ‘Bericht aan de Bevolking’ in het kader van de herdenking van De Grote Oorlog. Samen met Kotjesvolk brachten ze ontroerende muziek die ondertussen ook verscheen op een dubbel-cd.
Sinds 2019 verwelkomt het ensemble cellist Pieter-Jan De Smet. Met hun combinatie van unieke, interessante en soms iets minder bekend repertoire vindt de opvolger van het Trio Telepatico, het Ryelandt Trio, steeds de juiste balans om zo een boeiend programma samen te stellen voor het publiek. Op die manier profileert het ensemble zich enerzijds als liefhebber van Belgische muziek en anderzijds als uitvoerder van minder bekende werken. Zo namen ze reeds enkele Vlaamse werken op, schreef Robert Groslot het werk ‘La Fenice’ voor dit piano trio en volgt een samenwerking met musicoloog en oprichter van het Ryelandt Festival, David Vergauwen, waarbij ze iets minder bekende Belgische werken van de late romantiek, historisch zullen uitvoeren.
Pieter-Jan treedt ook regelmatig op met pianiste Alina Taraban, fluitist Océane Knop en sopraan Emilie De Voght.